Jiří Bigas

Praha
Český Krumlov

aliasbigas@post.cz

Proč je česká politika tak ostudná?

31.10.2016 13:29

Ptá se mne na to spousta lidí, hlavně těch, kteří si ještě vzpomenou, že jsem byl jako novinář blízko politikům a v politice tak trochu, někdy až moc, namočený. Na to není jednoduchá a úplně snadná odpověď. Naštěstí si skoro pokaždé vzpomenu na nějaký dobrý argument:
Protože to dávno není souboj osobností, střet politických myšlenek a programů, ale jen lpění na funkci, rozuměj na výhodném a výnosném zaměstnání, ve kterém není třeba odvádět dobrou práci a odpovídat za ni. Média ztratila zuby a na veřejnost se od voleb do voleb kašle. Ve kterém dokonce neplatí ani lidská slušnost, má-li politik hroší kůži, může se z čehokoli vylhat. Příklady si dosaďte sami.
A teď si to porovnejte s tímto citátem: „Vzdávám se mnohého. Svého milovaného úřadu, práce, která mne naplňovala, a kolegů a přátel, na něž jsem byl hrdý. Možná jsem si zničil politickou kariéru. Ale to všechno je nepodstatné; uchoval jsem si něco, co má pro mne osobně nesmírnou cenu – mohu chodit s hlavou vzpřímenou.“
Těmito slovy zakončil 3. října 1938 svůj rezignační projev v Dolní sněmovně britského parlamentu ministr námořnictva Alfred Duff Cooper. Nesouhlasil s tím, jak Velká Británie ustupuje Hitlerovi, jedná s ním v rukavičkách, místo, aby ukázala tvrdou ruku.
Ano, absence pevného postoje, lpění na vlastních ideálech, nikoli na těch převzatých, které lze odložit snadno jako obnošený stranický dres při dalších volbách – i to devalvuje českou politiku.
Můžete vystudovat vysokou školu za rok nebo ještě kratší dobu, můžete do své diplomové práce opisovat z cizích prací, můžete se zúčastnit puče na svého stranického předsedu a pak v jeho vládě převzít křeslo ministra, nebo dá hejtmanovat. Můžete být pár let komunistou, můžete spolupracovat se Státní bezpečností, rychle převléknout kabát a stát se demokratem. Můžete tvrdit, že budete národ spojovat a potom kdekoho pomlouvat, urážet, svalovat vlastní chyby na jiné. Můžete se tvářit jako demokrat, a přitom se klanět autoritářským režimům Číny, Ruska…
Ano, to všechno můžete, a ještě mnohem víc.